Pembinaan Strategi Utama


9.0    Pembinaan Strategi Utama (TOWS Matrik) Tingkatan 1 – 5

9.1          Strategi Utama Tingkatan 1


DALAMAN









                LUARAN

KEKUATAN(S)

S1           Pihak Pentadbir yang memberi sokongan  
               penuh     kepada guru.
S2           Guru didedahkan dengan pengetahuan HC dan         Post Mortem
S3           Guru mata pelajaran merupakan guru 
               siswazah yang berpengalaman lebih dari 10    
              tahun.
S4           Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman   memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5           Kemudahan sekolah mencukupi untuk latihan.


KELEMAHAN(W)

W1          Kekangan masa P&P. (3 masa      seminggu)
W2          Amalan membaca yang kurang   memuaskan di kalangan pelajar. 
W3          Pelajar kurang bermotivasi diri.

PELUANG(O)

O1          Panitia Bahasa Cina Sekolah-
               sekolah   Menengah Negeri Kedah
              memberi bantuan dari segi                 peningkatan mutu pengajaran dan         pembelajaran Bahasa                 Cina.     
O2          Ibu bapa bersedia membantu dari   
              segi kewangan dan mengaturkan        pengangkutan pelajar.


Strategi SO:

Meningkatkan kualiti pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam  ujian dan peperiksaan berasaskan guru yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu bapa.

Strategi WO:

Dengan kerjasama ibu bapa, kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.

Memantapkan P&P melalui perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat belajar di kalangan pelajar.


CABARAN (C)

C1           Pelajar yang lemah semangat untuk      belajar.
C2           Sokongan ibu bapa di rumah                 kurang mantap

Strategi SC:

Berasaskan HC dan Post Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek kelemahan mereka.

Strategi WC:

Meningkatkan interaksi antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.


9.2            Strategi Utama Tingkatan 2


DALAMAN









                LUARAN

KEKUATAN(S)

S1           Pihak Pentadbir yang memberi sokongan penuh                 kepada guru.
S2           Guru didedahkan dengan pengetahuan HC dan         Post Mortem
S3           Guru mata pelajaran merupakan guru  siswazah     yang       berpengalaman lebih dari 10 tahun.
S4           Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman   memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5           Kemudahan sekolah mencukupi untuk latihan.


KELEMAHAN(W)

W1          Kekangan masa P&P. (3 masa      seminggu)
W2          Amalan membaca yang kurang   memuaskan di kalangan pelajar. 
W3          Pelajar kurang bermotivasi diri.

PELUANG(O)

O1          Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi                bantuan dari segi                 peningkatan mutu                 pengajaran dan                 pembelajaran Bahasa                 Cina.     
O2          Ibu bapa bersedia membantu dari segi                kewangan dan mengaturkan        pengangkutan pelajar.


Strategi SO:

Meningkatkan kualiti pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam ujian dan peperiksaan berasaskan guru yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu bapa.

Strategi WO:

Dengan kerjasama ibu bapa, kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.

Memantapkan P&P melalui perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat belajar di kalangan pelajar.


CABARAN (C)

C1           Pelajar yang lemah semangat untuk      belajar.
C2           Sokongan ibu bapa di rumah                 kurang mantap

Strategi SC:

Berasaskan HC dan Post Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek kelemahan mereka.

Strategi WC:

Meningkatkan interaksi antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.




9.3            Strategi Utama Tingkatan 3



DALAMAN









                LUARAN

KEKUATAN(S)

S1           Pihak Pentadbir yang memberi sokongan              penuh kepada guru.
S2           Guru didedahkan dengan pengetahuan HC dan         Post Mortem
S3           Guru mata pelajaran merupakan guru 
               siswazah yang berpengalaman lebih dari 10
              tahun.
S4           Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman   memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5           Kemudahan sekolah mencukupi untuk      latihan.


KELEMAHAN(W)

W1          Kekangan masa P&P. (3 masa      seminggu)
W2          Amalan membaca yang kurang   memuaskan di kalangan pelajar. 
W3          Pelajar kurang bermotivasi diri.

PELUANG(O)

O1          Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi                bantuan dari segi                 peningkatan mutu                 pengajaran dan   pembelajaran
              Bahasa    Cina.     
O2          Ibu bapa bersedia membantu dari segi                kewangan dan mengaturkan        pengangkutan pelajar.


Strategi SO:

Meningkatkan kualiti pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam Peperiksaan PMR berasaskan guru yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu bapa.

Strategi WO:

Dengan kerjasama ibu bapa, kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.

Memantapkan P&P melalui perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat belajar di kalangan pelajar.


CABARAN (C)

C1           Pelajar yang lemah semangat untuk      belajar.
C2           Sokongan ibu bapa di rumah                 kurang mantap


Strategi SC:

Berasaskan HC dan Post Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek kelemahan mereka.

Strategi WC:

Meningkatkan interaksi antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.



9.4                Strategi Utama Tingkatan 4



DALAMAN









                LUARAN

KEKUATAN(S)

S1           Pihak Pentadbir yang memberi sokongan              penuh kepada guru.
S2           Guru didedahkan dengan pengetahuan HC dan         Post Mortem
S3           Guru mata pelajaran merupakan guru  siswazah     yang berpengalaman lebih dari 10 tahun.
S4           Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman   memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5           Kemudahan sekolah mencukupi untuk      latihan.


KELEMAHAN(W)

W1          Kekangan masa P&P. (3 masa      seminggu)
W2          Amalan membaca yang kurang   memuaskan di kalangan pelajar. 
W3          Pelajar kurang bermotivasi diri.
W4          Masalah ponteng kelas Bahasa Cina        yang dijadualkan di luar jadual waktu                 sekolah.

PELUANG(O)

O1          Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi                bantuan dari segi                 peningkatan mutu                 pengajaran dan   pembelajaran Bahasa Cina.     
O2          Ibu bapa bersedia membantu dari segi                kewangan dan mengaturkan        pengangkutan pelajar.


Strategi SO:

Meningkatkan kualiti pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam Ujian Bulanan dan Peperiksaan berasaskan guru yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu bapa.

Strategi WO:

Dengan kerjasama ibu bapa, kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.

Memantapkan P&P melalui perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat belajar di kalangan pelajar.


CABARAN (C)

C1           Pelajar yang lemah semangat untuk      belajar.
C2           Sokongan ibu bapa di rumah                 kurang mantap


Strategi SC:

Berasaskan HC dan Post Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek kelemahan mereka.

Strategi WC:

Meningkatkan interaksi antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.



9.5            Strategi Utama Tingkatan 5


DALAMAN









                LUARAN

KEKUATAN(S)

S1           Pihak Pentadbir yang memberi sokongan              penuh kepada guru.
S2           Guru didedahkan dengan pengetahuan HC  
               dan Post Mortem
S3           Guru mata pelajaran merupakan guru 
               siswazah yang berpengalaman lebih dari 10  
              tahun.
S4           Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman   memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5           Kemudahan sekolah mencukupi untuk      latihan.


KELEMAHAN(W)

W1          Kekangan masa P&P. (3 masa      seminggu)
W2          Amalan membaca yang kurang   memuaskan di kalangan pelajar. 
W3          Pelajar kurang bermotivasi diri.
W4          Masalah ponteng kelas Bahasa Cina        yang dijadualkan di luar jadual waktu                 sekolah.

PELUANG(O)

O1          Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi                bantuan dari segi                 peningkatan mutu                 pengajaran dan   pembelajaran
              Bahasa    Cina.     
O2          Ibu bapa bersedia membantu dari segi                kewangan dan mengaturkan        pengangkutan pelajar.


Strategi SO:

Meningkatkan kualiti pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam Peperiksaan SPM berasaskan guru yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu bapa.

Strategi WO:

Dengan kerjasama ibu bapa, kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.

Memantapkan P&P melalui perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat belajar di kalangan pelajar.


CABARAN (C)

C1           Pelajar yang lemah semangat untuk      belajar.
C2           Sokongan ibu bapa di rumah                 kurang mantap


Strategi SC:

Berasaskan HC dan Post Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek kelemahan mereka.

Strategi WC:

Meningkatkan interaksi antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.

No comments:

Post a Comment