9.0
Pembinaan Strategi Utama (TOWS Matrik) Tingkatan 1 – 5
9.1
Strategi
Utama Tingkatan 1
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN(S)
S1 Pihak Pentadbir yang memberi
sokongan
penuh kepada guru.
S2 Guru didedahkan dengan pengetahuan
HC dan Post Mortem
S3 Guru mata pelajaran merupakan
guru
siswazah yang berpengalaman
lebih dari 10
tahun.
S4 Guru berkomitmen tinggi dan
berpengalaman memeriksa kertas
Peperiksaan Awam.
S5 Kemudahan sekolah mencukupi untuk
latihan.
|
KELEMAHAN(W)
W1 Kekangan masa P&P. (3 masa seminggu)
W2 Amalan membaca yang kurang memuaskan di kalangan pelajar.
W3 Pelajar kurang bermotivasi diri.
|
PELUANG(O)
O1 Panitia Bahasa Cina Sekolah-
sekolah Menengah Negeri Kedah
memberi bantuan
dari segi peningkatan
mutu pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Cina.
O2 Ibu bapa bersedia membantu dari
segi kewangan
dan mengaturkan pengangkutan
pelajar.
|
Strategi SO:
Meningkatkan
kualiti pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam ujian dan peperiksaan berasaskan guru yang sentiasa
“update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu bapa.
|
Strategi WO:
Dengan kerjasama
ibu bapa, kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu
sekolah dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.
Memantapkan
P&P melalui perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk
menarik minat belajar di kalangan pelajar.
|
CABARAN (C)
C1 Pelajar yang lemah semangat untuk belajar.
C2 Sokongan ibu bapa di rumah kurang mantap
|
Strategi SC:
Berasaskan HC
dan Post Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar
memperbaiki aspek kelemahan mereka.
|
Strategi WC:
Meningkatkan
interaksi antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar
sentiasa disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh
kedua-dua pihak.
|
9.2
Strategi Utama Tingkatan 2
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN(S)
S1 Pihak Pentadbir yang memberi
sokongan penuh kepada
guru.
S2 Guru didedahkan dengan pengetahuan
HC dan Post Mortem
S3 Guru mata pelajaran merupakan
guru siswazah yang berpengalaman
lebih dari 10 tahun.
S4 Guru berkomitmen tinggi dan
berpengalaman memeriksa kertas
Peperiksaan Awam.
S5 Kemudahan sekolah mencukupi untuk
latihan.
|
KELEMAHAN(W)
W1 Kekangan masa P&P. (3 masa seminggu)
W2 Amalan membaca yang kurang memuaskan di kalangan pelajar.
W3 Pelajar kurang bermotivasi diri.
|
PELUANG(O)
O1 Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi bantuan dari segi peningkatan mutu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Cina.
O2 Ibu bapa bersedia membantu dari segi
kewangan dan mengaturkan pengangkutan pelajar.
|
Strategi SO:
Meningkatkan
kualiti pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam ujian dan
peperiksaan berasaskan guru
yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu
bapa.
|
Strategi WO:
Dengan kerjasama
ibu bapa, kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu
sekolah dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.
Memantapkan
P&P melalui perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk
menarik minat belajar di kalangan pelajar.
|
CABARAN (C)
C1 Pelajar yang lemah semangat untuk belajar.
C2 Sokongan ibu bapa di rumah kurang mantap
|
Strategi SC:
Berasaskan HC
dan Post Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar
memperbaiki aspek kelemahan mereka.
|
Strategi WC:
Meningkatkan
interaksi antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar
sentiasa disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh
kedua-dua pihak.
|
9.3
Strategi Utama Tingkatan 3
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN(S)
S1 Pihak Pentadbir yang memberi sokongan penuh kepada guru.
S2 Guru didedahkan dengan pengetahuan HC dan Post Mortem
S3 Guru mata pelajaran merupakan guru
siswazah yang berpengalaman lebih dari 10
tahun.
S4 Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5 Kemudahan sekolah mencukupi untuk latihan.
|
KELEMAHAN(W)
W1 Kekangan masa P&P. (3 masa seminggu)
W2 Amalan membaca yang kurang memuaskan di kalangan pelajar.
W3 Pelajar kurang bermotivasi diri.
|
PELUANG(O)
O1 Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi bantuan dari segi peningkatan mutu pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Cina.
O2 Ibu bapa bersedia membantu dari segi kewangan dan mengaturkan pengangkutan pelajar.
|
Strategi SO:
Meningkatkan kualiti
pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam Peperiksaan PMR berasaskan guru
yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu
bapa.
|
Strategi WO:
Dengan kerjasama ibu bapa,
kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah
dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.
Memantapkan P&P melalui
perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat
belajar di kalangan pelajar.
|
CABARAN (C)
C1 Pelajar yang lemah semangat untuk belajar.
C2 Sokongan ibu bapa di rumah kurang mantap
|
Strategi SC:
Berasaskan HC dan Post
Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek
kelemahan mereka.
|
Strategi WC:
Meningkatkan interaksi
antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa
disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.
|
9.4
Strategi Utama Tingkatan 4
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN(S)
S1 Pihak Pentadbir yang memberi sokongan penuh kepada guru.
S2 Guru didedahkan dengan pengetahuan HC dan Post Mortem
S3 Guru mata pelajaran merupakan guru siswazah yang
berpengalaman lebih dari 10 tahun.
S4 Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5 Kemudahan sekolah mencukupi untuk latihan.
|
KELEMAHAN(W)
W1 Kekangan masa P&P. (3 masa seminggu)
W2 Amalan membaca yang kurang memuaskan di kalangan pelajar.
W3 Pelajar kurang bermotivasi diri.
W4 Masalah ponteng kelas Bahasa Cina yang dijadualkan di luar jadual waktu sekolah.
|
PELUANG(O)
O1 Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi bantuan dari segi peningkatan mutu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Cina.
O2 Ibu bapa bersedia membantu dari segi kewangan dan mengaturkan pengangkutan pelajar.
|
Strategi SO:
Meningkatkan kualiti
pencapaian mata pelajaran Bahasa Cina dalam Ujian Bulanan dan Peperiksaan
berasaskan guru yang sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan
sokongan ibu bapa.
|
Strategi WO:
Dengan kerjasama ibu bapa,
kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah
dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.
Memantapkan P&P melalui
perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat
belajar di kalangan pelajar.
|
CABARAN (C)
C1 Pelajar yang lemah semangat untuk belajar.
C2 Sokongan ibu bapa di rumah kurang mantap
|
Strategi SC:
Berasaskan HC dan Post
Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek
kelemahan mereka.
|
Strategi WC:
Meningkatkan interaksi
antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa
disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.
|
9.5
Strategi Utama Tingkatan 5
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN(S)
S1 Pihak Pentadbir yang memberi sokongan penuh kepada guru.
S2 Guru didedahkan dengan pengetahuan HC
dan Post Mortem
S3 Guru mata pelajaran merupakan guru
siswazah yang berpengalaman lebih dari 10
tahun.
S4 Guru berkomitmen tinggi dan berpengalaman memeriksa kertas Peperiksaan Awam.
S5 Kemudahan sekolah mencukupi untuk latihan.
|
KELEMAHAN(W)
W1 Kekangan masa P&P. (3 masa seminggu)
W2 Amalan membaca yang kurang memuaskan di kalangan pelajar.
W3 Pelajar kurang bermotivasi diri.
W4 Masalah ponteng kelas Bahasa Cina yang dijadualkan di luar jadual waktu sekolah.
|
PELUANG(O)
O1 Panitia Bahasa Cina Sekolah-sekolah Menengah Negeri Kedah memberi bantuan dari segi peningkatan mutu pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Cina.
O2 Ibu bapa bersedia membantu dari segi kewangan dan mengaturkan pengangkutan pelajar.
|
Strategi SO:
Meningkatkan kualiti pencapaian
mata pelajaran Bahasa Cina dalam Peperiksaan SPM berasaskan guru yang
sentiasa “update” dengan kaedah pengajaran terkini dan sokongan ibu bapa.
|
Strategi WO:
Dengan kerjasama ibu bapa,
kelas tambahan masa cuti, masa P & P di luar jadual waktu sekolah
dilanjutkan untuk menyelesaikan sukatan.
Memantapkan P&P melalui
perkongsian bestari guru-guru Bahasa Cina Negeri Kedah untuk menarik minat
belajar di kalangan pelajar.
|
CABARAN (C)
C1 Pelajar yang lemah semangat untuk belajar.
C2 Sokongan ibu bapa di rumah kurang mantap
|
Strategi SC:
Berasaskan HC dan Post
Mortem, menyediakan modul berfokus untuk membantu pelajar memperbaiki aspek
kelemahan mereka.
|
Strategi WC:
Meningkatkan interaksi
antara ibu bapa dengan guru mata pelajaran supaya masalah pelajar sentiasa
disampaikan dan cara penyelesaian boleh dibuat bersama oleh kedua-dua pihak.
|
No comments:
Post a Comment